Numark PPD 9000
2004. 06. 08.Pár évvel ezelőtt szinte nem is láthattunk más méretű keverőket a polcokon, mint rack szélességű többcsatornás készülékeket, aztán az igények változásával lassan háttérbe szorultak az ilyen kivitelű modellek.
Kezünkben most egy abszolút új modellt tartunk ebben a méretben, Numark PPD-9000 típusnévre keresztelve.
Az első ránézésre sem a régi időket idéző formába (külső megjelenése szemet gyönyörködtetően esztétikus) egy teljesen digitális elektronikát öntöttek (a jelfeldolgozás 24 bites/ 48 kHz AD/DA átalakítókon történik), ennek eredményeképpen a két mikrofoncsatornát kivéve mind a négy csatornánk digitális bemenettelrendelkezik, és természetesen digitális master kimenetetis találunk. A szabványos S/PDIF rendszerben közvetlen összeköttetésünk lehet a TTX1, a CDN-90, az AXIS-9, valamint az összes ezt a szabványt támogató, digitális kimenettel rendelkező készülékekkel. A keverőn egyetlen potméter és fader sem kezel analóg jelet, minden digitálisan történik.
Ha a bemeneteteket nem digitális üzemmódban használjuk (a készülék hátulján a bemenetek mellett kapcsolókkal állítható) akkor minden csatornára három eszközt köthetünk: 1 lemezjátszó (átkapcsolható vonal szintre), és 2 vonal szint áll rendelkezésre RCA csatlakozásokon.
A két mikrofoncsatornán (XLR vagy 6,3 Jack) bemeneti szintet (MIC GAIN), magas és mély hangszínt (BASS, TREBLE) állíthatunk, beállíthatjuk a TALKOVER szintet, illetve a csatornát ki- és bekapcsolhatjuk egy LED visszajelzéses gombbal.
A 4 csatorna összes funkciója megegyezik, használatuk senki számára nem jelenthet gondot. A kiválasztott bemenetre (a csatornapotméter feletti kapcsolóval választhatunk PHONO/AUX LINE avagy LINE DIGITAL közül) küldött jel az AD átalakítás után a bemeneti szintszabályzóra (INPUT LEVEL TRIM) kerül, majd ezt követően egy speciális 3 csatornás EQ/FILTER kombinációra.
A 3 csatornás hangszínszabályozás a megszokottak szerint történik (TREBLE, BASS, MID), extraként azonban a készülék alapbeállításai közt módosítani lehet a vágási/emelési értékeken ?8/+12 dB avagy ?6/+6 dB) illetve a közép tartomány emelési/vágási szélességén (WIDE MID BAND avagy NARROW MID BAND).
A Filter módot a gain alatti gombbal aktiválhatjuk, ekkor a hangszínpotméterek segítségével változtathatunk szűrőnk paraméterein (típus, rezonancia, frekvencia). Bekapcsolt állapotáról a csatorna alatti visszajelző sávon kapunk információt. Minden csatornának külön kivezérlésjelzője van. A kék sáv mutatja a bejövő szintet, a piros megjelenítés pedig a compressor gain reduction szintjét mutatja, ha a beállításokban aktiválva van a compressor.
A csatornák alatt helyezkedik el a crossfader és annak kezelői. A crossfader két oldalán találjuk a hozzárendelő kapcsológombokat, ezekkel választhatjuk ki, hogy a crossfader melyik oldalán, melyik csatorna legyen (az információs sávon A vagy B jelzés). Külön találunk egy fader start kiválasztó kapcsolót is, mellyel kiválaszthatjuk, melyik csatornán legyen aktív a fader start (ekkor a crossfader indítja, és az információs sávon láthatjuk a bekapcsolt állapotot), vagy a kiválasztó kapcsolót megnyomva! (azon tanakodtunk, hol találhatták ezt a kapcsolót?) a fader start módot átkapcsolva az összes csatornára bekapcsolhatjuk a fader startot (a csatorna potméterek indítják, az összes visszajelző jelzi a bekapcsolt állapotokat).
Szintén extraként kapott helyet a keverőben egy mélyhang processzor, nevezetesen az ALESIS SUB-BASS SYNTHESIS modul. Ennek a processzornak külön kimenete van a készülék hátulján (SUBWOOFER OUT, a master szekciónál potméterrel állítható), és állítható a működési frekvenciája is (SUBCUT CONTROLL).
Ha már említettük a master részt, tekintsük át részleteiben. A kivezérlésjelző sávjai között kapott helyet a MASTER kimenet (szimmetrikus XLR és RCA a készülék hátulján), a BOOTH kimenet (6,3 Jack), és a ZONE kimenet (6,3 Jack) potméter.
A Booth kimenet potméterét megnyomva kiválaszthatjuk a kimenet forrásait (a mixer alapbeállításaiban módosítható: tartalmazza a két mikrofoncsatornát, vagy nem), a Zone potmétert megnyomva pedig kiválaszthatjuk, hogy melyik csatorna jele, vagy a master jel kerüljön a zone kimenetre (visszajelzés az információs sávon). Felettük található a MASTER BALANCE, amit szintén megnyomhatunk, ekkor a master kimenet mono módra vált.
Fejhallgatónk hangerejét a master szekció alatti potméterrel állíthatjuk, de természetesen ezt is meg lehet nyomni, ekkor a fejhallgatóban nem a két csatorna arányát, hanem a master és a cue arányát állíthatjuk a mellette levő kis faderrel. A TONE potméterrel a fejhallgató hangszínét állíthatjuk be. A tesztek alapján az átlagtól talán kicsit gyengébb a fejhallgató erősítője.
Még egy fontos része maradt hátra a keverő működésének, ez pedig az FX SEND/RETURN. A master rész mellett egy tekerőgombbal választhatjuk ki, melyik csatorna (mikrofon is) vagy pedig a master kerüljön a SEND kimenetre (6,3 Jack a készülék hátulján), megnyomva a gombot, a nyomvatartásig az egyébként külön faderrel állítható SEND arány 100%-ra ugrik.
Összességében véve egy nagyon szép küllemű, gyönyörű hangú keverőt volt szerencsénk tesztelni. Mindenkinek javasoljuk kipróbálni, aki digitális technikát használ.
Még nem érkezett hozzászólás!
Legyen Ön az első!