Üdvözöljük, kérjük regisztráljon, vagy lépjen be.
| E-mailt küldök
Kérjük írja le, hogy milyen jellegű kérdése van!

Kérjük adja meg adatait, hogy munkatársunk felvehesse

Önnel a kapcsolatot!

Kapcsolattartó:
Mikor kereshetjük?
Ellenörző kód:
Kérem adja meg a képen látható karaktereket:
(kis és nagybetűk között nem teszünk külömbséget)
Termék tesztek
Alesis IO|26: a digitális birodalom visszavág?
2007.05.06.

Még a 2006-os frankfurti kiállításon láttam először kiállítva az Alesis firewire alapú audió interface eszközeit, és most, jó egy év elteltével kerültek a boltokba és került hozzánk tesztelésre a nagyobbik modell.

admin

http://www.pako.hu/files/news/154/images/small/57e1a0c57aec8fa5d8b95606bc8a5a3b.jpg

Bár az Alesis cég termékpalettája igazán széles, ez idáig kifejezetten számítógépes perifériákkal nem igazán foglalkoztak. Keverőbe integrált firewire megoldás a cégtől nem is olyan régen már megfordult nálunk, így azért nem előzmények nélküli ez a nagy felbontású audió interface, Firewire csatlakozású termékcsalád.

Az Alesis cég 1991-ben dobta piacra a nyolcsávos, digitális szalagot használó ADAT magnókat, és sokak szerint ez volt az az eszköz, ami a digitális hangfelvétel térnyerését, és egyáltalán az otthoni és projekt stúdiók elterjedését igazán beindította. A 2000-es évek elején aztán a cég hullámvölgybe került, ennek következményeként, pedig új tulajdonosi csoporthoz. Az okok között nem kis szerepe volt annak, hogy a digitális szalagos technikákat nagyon gyorsan kiszorították a harddisk alapú, és ezen belül is elsősorban a számítógépen megvalósítható alkalmazások. Így egy kicsit ironikusan is felfogható az a szituáció (és az alcímben erre utaltam), hogy az Alesis is beszáll erre a még mindig növekedésben levő piacra.

Az IO|26 első ránézésre is a professzionális kategóriát sejteti, a sok kijelző LED-del és potméterrel akár kisebb keverőnek is vélhetnénk. Az elnevezésből is sejthetjük, hogy valamiből itt 26 lehet, és a szám itt a bemenetek összegét jelzi. A nyolc analóg bemenet mellett egy sztereó S/PDIF coax digitális bemenet is rendelkezésre áll, valamint a cég nyolcsávos ADAT szabványát hordozó digitális bemenetből is még kettő. Ez a nem kis számú bemenet egyidejűleg is használható, ADAT kimenettel rendelkező előerősítők, mikrofon előfokok alkalmazásával tehát egy elég komplex élő zenekari stúdió felvétel, vagy helyszíni koncertfelvétel is megvalósítható. A kisebbik, IO|14 modell esetében egyébként a fő különbség pont a bemenetek számában található, ott az S/PDIF mellett csak négy analóg bemenet és egy ADAT csatlakozó áll rendelkezésre. Kimenetből az IO|26 modell esetében nyolc analógot találunk, az S/PDIF ez esetben valamelyik analóg párral párhuzamosan használható. A nyolc kimenet megléte surround alkalmazásokkal is kompatíbilissá teszi a berendezést, ugyanakkor az esetleges több utas monitorozásnál is hasznos lehet. Én egy kicsit hiányolok legalább egy ADAT kimenetet, hiszen ez esetben digitális keverőkkel is könnyebben lehetne együtt használni. A kisebbik modell egyébként csak sztereó kimenettel lett ellátva.
Mint minden számítógépes perifériánál az első ajánlott dolog a telepítés előtt, ellenőrizni, hogy létezik-e újabb szoftver annál, amit a csomagban a CD-n találunk. Az Alesis Support oldaláról letöltve a frissítést, kiderült, hogy nem csak a meghajtó driver és a kontrol keverő szoftvere lett frissítve, hanem maga a hardver belső működtető szoftvere is (firmware), amelyben funkcionális újdonság is található. Ez a tény mindenesetre örvendetes a leendő felhasználónak, hiszen jelzi, hogy az Alesis törődik a termékkel, és a hardver működésében is van lehetőség a hibák kijavítására, illetve új funkciók bevezetésére. Az installálás után az IO|26 azonnal simán működött, megjelent a választható VST és WDM eszközök között egyaránt a Windows rendszerben és az audió alkalmazásokban egyaránt. A firewire csatlakozón keresztül kapott feszültséggel is képes működni, de használhatjuk a külső tápot is. Olyan laptopok esetében, amelyek csak a kisebb (négypólusú) csatlakozóval lettek ellátva, mindenképp kell a külső táp, de én laptop használatnál nagy valószínűséggel akkor is használnám, ha több fantomtápos kondi mikrofont akarnék rádugni egyszerre. Az Alesis IO hangkártyák egyébként PC-n és Mac platformon egyaránt használhatók, az ajánlott konfiguráció P4 illetve G4 processzor 1 GB memóriával, de én kipróbáltam ennél régebbi és kisebb gépen és azon is működött.
Az IO|26 analóg bemenetei a kezelő felület felső részében találhatók. Ezek úgynevezett kombi Neutrik csatlakozók, amelyekbe alternatív XLR és jack kábel egyaránt dugható, azaz mikrofon és vonal csatlakoztatására egyaránt alkalmas. Minden egyes analóg bemeneti csatornához szintállító potméter (Gain) és öt szegmensből álló LED-kijelzősor is tartozik. Az előerősítő rész után még inzert lehetőség is rendelkezésre áll, minden bemeneti csatlakozó alatt egy sztereó jack biztosítja az inzert Send és Return pontokat. Ez a lehetőség ebben az árkategóriában tényleg kivételes és ?trükközéssel? a felhasználhatóságot is bővíti. Ugyanis ha az inzertáláshoz használatos ?Y? kábel egyik vagy másik ágát használjuk, akkor egyrészt használhatjuk a berendezés mikrofon előerősítőit egy másik rendszerhez vonalkimenettel, illetve külső mikrofon előerősítőt is beiktathatunk, kikerülve az IO|26 előerősítőit. Az első két bemeneten kapcsolóval, külön-külön választhatunk gitár szintet, így elektromos gitárt vagy basszusgitárt is csatlakoztathatunk közvetlenül, a hangszer a megfelelő impedanciával és szinttel fog illeszkedni. Az utolsó két analóg bemenet esetében egy kapcsolóval a hátoldali phono bemenet és a lemezjátszó megfelelő felvételéhez szükséges nagyobb érzékenységű előerősítés és RIAA korrekciós áramkör aktivizálható. Mindezek nagyon jó szolgáltatások, a házistúdió környezetben így minden külön ?kütyü? doboz nélkül, azonnal használható, minden szituációban.

A kezelő felület közepén, a felső részen a fantom feszültség kapcsolói találhatók. Páronként adhatunk 48V fantomfeszültséget a négy nyomógombbal. Alattuk a két fülhallgató kimenet két önálló potmétere következik. A két kimenetre ráadásul különböző jelet is küldhetünk. Az első kimenet az 1-2 (Main) kimeneti pár jelét hordozza, míg a második szabadon választható a négy párból. Két végtelenített tekerő (encoder) foglal helyet a középső rész alján. Ezek közül a baloldali a Monitor Mix, a jobboldali pedig a Main Level. A Monitor Mix tekerővel a számítógépből érkező jelhez keverhetjük hozzá a számítógépből (a Hardware Direct Monitoring szoftverrel) vezérelhető, a hardveren késésmentesen működő mixer jelét a főkimeneten. Ez egy kicsit máshogy működik, mint ahogy a feliratozásból és más készülékeken tapasztaltak alapján gondoltam volna. A számítógépből érkező jel ugyanis konstans és ehhez lehet csak hozzá keverni a monitor jelet, azaz a számítógépből érkező jelet csak az adott zenei szoftverben tudjuk lehalkítani. Mindezzel együtt ez a szolgáltatás nagyon jó, és ráadásul nem csak a fő kimenetre állíthatunk elő önálló arányt, hanem minden egyes kimeneti párra, egy sokszereplős, élő felvételnél így nagyon komplex monitorozási feladatok is megoldhatók. A Main Level is szoftveresen vezérel, nekem egy kicsit furcsa volt, hogy a Hardware Direct Monitoring szoftver ablakban ez faderrel nem jelent meg csak számkijelzéssel. A firmware update újítása egyébként pont az, hogy a Main Level az 1-2 kimenetre csak az analóg kimeneti pár hangerejét szabályozza, de a párhuzamosan működő fülhallgatóét nem, így teljesen letekerve a Main Level potmétert a fülesekkel nyugodtan dolgozhatunk. Ezzel együtt nagyon hasznos lett volna egy Mute gomb meg egy Mono, és esetleg egy Dim kapcsoló is, mert akkor minden monitorozási feladat gyorsabban megoldható lenne.
A doboz kidolgozása tényleg masszív, profi érzetű, a potméterek és csatlakozók nem lötyögnek, az encodereket leszámítva nem nyákra rögzítettek, hanem az alumínium házra szereltek. A kombi XLR csatlakozók ugyan nincsenek záró retesszel ellátva, de mivel felülről függőlegesen kell csatlakoztatni, így véletlenül nem nagyon lehet zsinórt könnyen kihúzni.

A hangminőség az árkategórián belül tényleg professzionálisnak mondható. Akár 192 kHz felbontásba is vehetünk fel, és megfelelően erős géppel tényleg kis késés értékkel (latency) dolgozhatunk. A mikrofon előerősítőknél (magasabb árkategóriában) találhatunk jobbakat, de az átlag igényeket szerintem bőven kielégítik, adott esetben, később egy profibb előerősítővel, vagy ADAT kimenettel felszerelt előerősítő-sorral kiegészítve tovább léphetünk a minőségi skálán. Az Alesis IO|26 ára 117.900 forint, és azt hiszem ebben az árkategóriában, ezekkel a szolgáltatásokkal legalábbis komoly leckét ad fel a konkurenciának. Sokaknak a kisebbik modell csatlakozási lehetőségei is elegendők lehetnek, az IO|14 ára még kedvezőbb, 84.900 forint. A firewire szabvány bizonyosan sokáig megmarad, így asztali és laptop gépen egyaránt hosszabb távú megoldás lehet.

Lippényi Gábor

+ 26 egyszerre használható bemenet
+ 8 mikrofon előerősítő inzert csatlakozókkal
+ 192 kHz felbontással is használható
+ Gitár és lemezjátszó bemenetek
+ Két teljesen önálló fülhallgató kimenet
+ Késésmentes monitorozás akár négy független sztereó úton
+ Szoftverből vezérelt routing és monitor funkciók

- Dim, Mono és Mute kapcsolók a fő kimeneten még sokoldalúbbá tehetnék
- A fülhallgató csatlakozók hátra kerültek

Oszd meg barátaiddal:
Miért mi?    |    Vásárlási feltételek    |    Adatvédelmi nyilatkozat    |    Oldaltérkép    |    Kiemelt ajánlatok    |    Márkák

© 2009-2012 Páko Webáruház